Granne Forsikring er i 2025 et spesialisert forsikringsselskap som kun tilbyr marinforsikringer – med hovedfokus på næring innen fiskeri, havbruk, sjømat, offshore og fritidsbåt.
De tidligere privatforsikringene for bolig, bil og reise er overført til Frende Forsikring, som nå håndterer disse produktene.
Med sin maritime spesialisering og sterke lokalkunnskap posisjonerer Granne seg som en nisjeaktør – men hvordan fungerer selskapet i praksis?
Se også: Test av Frende Forsikring.
Fra og med 2024 tilbyr Granne kun maritime og næringsrelaterte forsikringer. Dette gjør dem unike i det norske markedet, da de fokuserer på høy fagkompetanse innen sjørelaterte skader og risikoscenarier.
Granne samarbeider med meglere og næringsorganisasjoner for å tilby skreddersydde løsninger, og har base i Vestland og Midt-Norge – med særlig styrke i distrikter der fiskeri og sjømat er bærebjelker.
Granne passer best for profesjonelle aktører innen:
Privatkunder som søker vanlige skadeforsikringer (som bil eller innbo) må kontakte Frende Forsikring, som nå overtar disse porteføljene etter tidligere samarbeid.
Granne oppgir ikke faste priser på nettsiden, siden alle avtaler er tilpasset:
Alle kunder får skreddersydde vilkår med egne avtaler, og mange benytter forsikringsmegler for forhandling og oversikt. Forsikringene kan inkludere driftsavbrudd, smitteutbrudd, havari, redningsaksjon og ekstraordinære naturskader.
En av styrkene til Granne er deres kompetanse på skadeforebygging og beredskapsplaner. De tilbyr:
Granne er blant få selskaper som tilrettelegger forsikring med hendelsesforebygging som kjerne. For næringer som opererer i ustabile forhold – som kystfiskere eller havbrukere – gir dette ekstra trygghet.
På Trustpilot har Granne en vurdering på 3,2 av 5 stjerner (2025). Antallet anmeldelser er lavt, men tilbakemeldingene gir likevel innsikt:
“Vi har brukt Granne i fiskerivirksomheten vår i fem år, og får alltid svar raskt. Skadeoppgjøret kom innen to uker sist gang.”
– Kunde, Møre og Romsdal
“Opplever dem som fleksible og lyttende. Ikke bare standardsvar.”
“Litt gammeldags portal og lite digitalt. Måtte sende inn dokumenter manuelt.”
– Kunde, Nordland
“Savnet mer åpen info om pris før jeg måtte ringe og be om tilbud.”
I tillegg finnes det omtaler som viser til god service og tillit, men også noe frustrasjon rundt fravær av digitale selvbetjeningsløsninger.
Nei. Fra 2024 har Granne rendyrket seg som maritimt forsikringsselskap. Alle privatforsikringer – som bil, hus, innbo og reise – er overført til Frende Forsikring. Hvis du tidligere var Granne-kunde med slike produkter, er de nå administrert av Frende. Granne fokuserer utelukkende på båt, fiskeri, havbruk og sjøbasert næring.
Skade meldes via e-post eller telefon til ditt kontaktpunkt hos Granne. Ved større hendelser, som havari eller personskade, aktiveres døgnberedskap og eventuell bistand fra redningspartnere. Ved planlagte reparasjoner eller havneskader brukes dokumentasjon og taksering. Noen kunder har ønsket mer digital oppfølging, men opplever likevel at kontakten er personlig og effektiv.
Ja – både privatpersoner (som ønsker fritidsbåtforsikring) og små bedrifter kan kontakte Granne direkte. De fleste næringskunder med større risikoobjekter bruker likevel forsikringsmegler for å sammenligne tilbud, tilpasse vilkår og forhandle premie. Granne er kjent for å være fleksibel i disse prosessene og tilbyr gjerne dialog før endelig avtale.
Granne tilbyr fritidsbåtforsikringer for seilbåter, motorbåter, skjærgårdsjeeper og RIB-er. Forsikringen kan tilpasses både båter som ligger i ro store deler av året og de som er i aktiv bruk – inkludert de med høy motorstyrke eller fartspotensial. Du kan velge mellom standard kasko, ansvarsforsikring og utvidet dekning som inkluderer:
Flere kunder fremhever at Granne gir god oppfølging og fleksibilitet – for eksempel ved verdivurdering, bruk i utlandet, eller sesongbasert bruk. Dette er ideelt for båteiere som ønsker individuell tilpasning og personlig kontakt fremfor å være del av et massemarked.
Oppdrettsforsikringer hos Granne er blant de mest spesialiserte på markedet. De dekker biologisk tap av fisk, sykdom, rømming, skade på anlegg (f.eks. not, fortøyning eller flåter), samt smittevern og akutte miljøhendelser. Mange avtaler inkluderer også:
Forsikringen er tett knyttet til driftsrisiko og lokalitet, og tilbys etter grundig risikovurdering. Granne samarbeider med erfarne biologer og takstmenn, noe som gir trygghet både ved avtaleinngåelse og ved skade.
Dette gjør dem til en attraktiv partner for aktører innen sjømat og havbruk som ønsker spesialisert rådgivning, i tillegg til økonomisk beskyttelse.